Putin ajutor

Creat de cadian, Sep 30, 2012, 11:18 PM

« precedentul - următorul »

cadian

Buna ziua,
Incep prin a spune ca nu am experienta in lucrul pe santier in topografie, recent a aparut posibilitatea de a lucra la o firma de constructii si as vrea sa va intreb cam ce ar trebui sa stapanesc foarte bine, cel putin la nivel teoretic si pe ce ar trebui sa ma axez.

Va rog frumos sa imi spuneti parerile voastre.
Multumesc

John Doe

Ar fi bine sa stii cam tot ce inseamna topografia inginereasca - care are intr-adevar o parte teoretica scrisa in manuale, insa topografia asta de santier mai mult se fura decât se invata, n-am cum sa-ti explic altfel. Normal ca daca esti bolovan la partea teoretica n-ai sa pricepi nimic, insa la teorie degeaba esti beton armat fiindca 75% din problemele cu care te vei intalni nu sunt descrise concret in manuale, iar de la tine se asteapta rezultate pe loc sau a doua zi, nu se poate opri santierul daca nu stii tu sa rezolvi o problema.
Incearca sa lucrezi foarte metodic, sa stii macar cu o zi inainte ce ai de facut si mergi la lucru cu temele gata facute, teoretic.
Ce sa inveti? nasol... pentru inceput, trasari, nivelment, calculul volumelor - depinde si cu ce anume se ocupa firma asta de constructii.
Cu ce aparat ai sa lucrezi? cunosti aparatul?

Bafta...

bad wolf

Daca ai noroc sa lucrezi impreuna cu un topograf experimentat intrasari(sa nu-ti fie rusine chiar daci "doar" tehnicia";)atunci  "lipeste-te de el si incearca sa inveti cat mai mulr, altfel ai sanse mici , chiar daca , sper, ai cunostiinte, teoretice , solite , dar mai mul decat atat intelegei foarte bine fenomenele si aparatura.
Multa Bafta !
Sper sa gasesc cararea corecta !

crs

daca zici si in ce tip de santier vei lucra poate primesti mai multe raspunsuri.

Dupa mine ar trebui sa inveti sa trasezi si altceva decit puncte - uneori punctul ce vrei sa il trasezi in birou cind mergi in teren nu se poate materializa. Asta in cazul in care nu stii (in Romania majoritatea traseaza doar puncte iar in santier de multe ori ai f. mare bataie de cap cu acest lucru). Ma refer la trasari de aliniamente (o linie sau un arc de cerc) sau in cazul lucradilor liniare sa iti pui in aparat tot proiectul (axe, platforme, etc - iti salveaza f. mul timp si dureri de cap).
Binenteles depinde si cu ce aparate vei lucra.

alta chestie e sa iti verifici bornele inainte de a te apuca de lucru in santier (nu ma refer sa o faci zilnic, o data e suficient) - uneori cite una "se mai deplaseaza" si tu trebuie sa fii sigur pe plecarea ta. Mai sugerez sa iti pui propriile bone in puncte "cheie" - uneori cu timpul se ridica constructii si nu mai poti vedea de pe un punct un altul pt. a te orienta sau ai vizibilitate mai buna dint-o noua borna. Plus ca uneori gasesti un ofticat care se apuca sa iti scoata toate "bornele" si e bine sa ai "o rezerva" ca sa nu ramii in aer (asta am patit-o o data). De multe ori sistemul de proiectie in care lucrez nu e chiar acelasi care e trecut in proiect, e f. asemanator dar e unul local...

Sint f. multe de spus, cum zic colegii - mai mult se invata lucrind. Ceea ce am scris le consider chestii de baza. Bafta!

Modificat de crs (01-10-2012 09:04:06)

zamfy

Eu am colaborat in acest domeniu cu o firma care facea poduri si iti voi spune, din experienta mea, cam ce am facut pentru ei si ce ar trebui sa stii tu:
-am ridicat detalii specifice cum ar fi: fundatii, elevatii, armaturi, ziduri intoarse, grinzi, la unele am facut relevee complete si apoi le-am trimis constructorului 2D si 3D, asa ca invata sa stapanesti si desenul in 3D, s-ar putea sa iti foloseasca. Nu uita sa faci si fotografii atunci cand masori, pentru ca s-ar putea sa iti foloseasca foarte mult.
-am trasat tot felul de elemente: culei, fundatii, elevatii. In topografia inginereasca trebuie sa fii as in trasari, pentru ca 80% din ce ai de facut asta vei face: trasari. Si, mai ales la poduri, nu e loc de greseli, am vazut trasari facute incorect care le-au dat mari batai de cap constructorilor si au trebuit sa faca niste compromisuri pentru a-si duce la bun sfarsit lucrarea. Eu am avut norocul ca am lucrat cu o statie Leica motorizata, care isi face treaba nemaipomenit.
-am facut profile prin albii, deci invata sa faci profile, daca nu stii deja
-am facut calcule de volume de sapatura, umplutura, decopertare, chiar demolare. Invata formulele pentru toate corpurile geometrice si invata cum sa calculezi prin metoda distantei aplicabile, prin sectiuni transversale, prin curbe de nivel, prin metoda "stockpile", prin modele 3D (asa cum le face TopoLT), prin griduri folosind regula trapezului sau regula lui Simpson, prin metoda ariei de capat etc. Sunt "n" metode prin care poti sa iti calculezi volumele. Ca soft-uri de calculat volume ar fi: Civil 3D, TopoLT, Carlson Civil, Surfer s.a. Mai este un program gratuit care se numeste CadTools si este foarte, foarte bun. Recomand si creierul uman, uneori isi face si el treaba chiar foarte bine.Partea asta de calcul de volume va trebui sa o stapanesti la fel de bine ca partea de trasari, pentru ca s-ar putea sa trebuiasca sa si verifici volume calculate de altii, nu doar sa le calculezi tu. Si firmele de constructii sunt platite mai mult la cantitati si mai putin la executie.
-invata sa folosesti programe lisp. Sunt zeci de lispuri gratuite pe Internet care se ocupa de partea asta de 3D, numai sa stii sa cauti.
Si nu in ultimul rand, trebuie sa fii o persoana care se adapteaza foarte repede la problemele care se ivesc, pentru ca uneori lucrurile nu ies asa cum ar trebui, iar chestia asta niciun manual nu te poate invata. Deci, fii o persoana cu spirit practic bine dezvoltat.
Iar ca o recomandare personala: chiar daca plansele tale contin doar detalii tehnice, incearca sa le faci si estetic: foloseste culori distincte, pune alte tipuri de scris (monotxt.shp e hidos), fii atent la asezarea in plansa, pune cotari doar acolo unde este nevoie ca sa nu iti incarci foarte tare plansa. Sa stii ca pentru unii conteaza si chestiile astea.
Iti urez succes, iar daca vei avea vreodata vreo problema, contacteaza-ma, poate voi putea sa te ajut.

cadian

Pfu, va multumesc pentru raspunsuri.
Nu stiu sigur fix cu ce se ocupa firma respectiva, dar o parte din lucrari sunt canalizari, reparatii, reabilitare frumuri, constructie cladiri (nu foarte mari, EX extindere scoala etc).
Nu stiu cu ce statie totala sunt dotati, stiu sigur ca nivela.
Nu cred ca e o firma foarte mare cu lucrari de arta si restul.

crs

din ce spui tu trebuie sa stii cam tot de topografie inginereasca.
pt. canalizari si drumuri trebuie sa mai inveti si un program pt. lucrari liniare - iti ajuta sa iti pui proiectul in apatatele topo (axe, etc) si sa calculezi volume (sigur ai nevoie). Multi vorbesc de civil3D, eu as recomanda Inroads (bentley), civil3d inca are de lucru pina sa fie un program matur in domeniu (asta e parere personala).

Mit

@cadian,
Sa nu crezi c-ai sa inveti de-aici. Asta se-nvata pe santier.
Daca nu vei avea pe unul mai vechi pe santier, iti va fi f. greu.
Citeste topicurile de la topo. ing. si mai afli cate ceva, dar mai mult teoretic.
Pe santier va trebui sa faci si multe improvizatii, pt. punerea pe teren a proiectului.
Vei constata ca sunt destul de multe detalii tehnice care nu-s trecute in proiect, dar "bate cuie-scoate cuie" (a se citi dulgheri) ti le vor cere.
Daca vei intalni probleme, punctual, poti cere ajutor; la modul general, nu cred ca poate fi vorba decat de niste sfaturi, nicidecum de rezolvarea problemelor.
Si un lucru extrem de important: daca te pasioneaza ce faci si vrei s-o faci f. bine, si ce ti s-a parut greu devine nemaipomenit de usor.  :hi:

Modificat de Mit (01-10-2012 15:21:58)

cadian


dora3mira

Aminteste-ti ca studiul iti poate crea deprinderea unei gandiri proprii . Iar ceea ce inveti si intelegi dupa ore de truda si exercitiu de gandire dublat de calcule - face pe final o minte clara cu o memorie de termen lung.
Nu exclude experienta pe care o poti capata de la un coleg mai vechi - dar nu prelua fara a te stradui sa gasesti si explicatia stiintifica a ceea ce vezi.

Ideea este sa nu te lasi descurajat de nimeni niciodata cand trebuie sa pasesti pe un teren necunoscut. Fa-ti aliatii cei mai de nadejde cartile de specialitate - experienta si exercitiul au dus la elaborarea lor - ca atare tot ce azi este teorie - maine vei putea pune si in practica daca vei sti temeinic.
Bafta.

Atopor

Si mai ales sa nu-ti fie rusine sa inveti de la muncitorii cu experienta!

cadian

Buna ziua. As avea nevoie de un sfat. La ce trebuie sa fiu atent in ridicarea topografica a unui drum , ridicare care urmeaza sa fie folosita la proiectare. Cota unui punct data cu gps-ul este satisfacatoare pentru ca acesta sa fie folosit reper de nivelment pentru trasarea cotelor ? As ddori mai multe informatii despre trasarea constructiilor pe balize.

tcu

Un lucru important cand esti la inceput in santier e sa inveti si constructiile.Ma refer la baze, o sa te ajute mult. Acum nu stiu, eu ma refer in special la CCIA chiar daca suna la fel si pentru CFDP. Sfatul meu este ca inainte sa faci ridicarea sa ai o discutie cu proiectantul sa vezi exact punctele lui de interes. Totul este in functie de proiectant. Atent trebuie sa fi sa lucrezi corect :) X,Y,Z. De la ridicarea ta pleaca  totul. Devizele, proiectul etc. Asa ca, fa-l corect. Numai bine si bafta pe santier.

bad wolf

#13
Citat din: cadianBuna ziua. As avea nevoie de un sfat. La ce trebuie sa fiu atent in ridicarea topografica a unui drum , ridicare care urmeaza sa fie folosita la proiectare. Cota unui punct data cu gps-ul este satisfacatoare pentru ca acesta sa fie folosit reper de nivelment pentru trasarea cotelor ? As ddori mai multe informatii despre trasarea constructiilor pe balize.

Pentru ridicari pentru proiectare , fie ca este un drum , sau orice altceva , mergi mai intai cu proiectantul in teren si discuta detaliile cu el.

sa nu folosesti gps- pentru trasarea cotelor de precizie niciodata.
Pentru ridicarea necesara proiectari merge doar in RTK , baza -rover , cu baza pe o borna de coordonate cunoscute(in Stereo 70).In rompos sau cu logarea pe statii permenente nici macar sa nu incerci .
Sper sa gasesc cararea corecta !

Mit

Atentie, bornele DTM in marea lor majoritate au avut cota determinata trigonometric. Parte din ele au cota OK.
Daca este vorba despre un drum cu pretentii trebuie facut nivelment geometric, ca la carte.