Topograf Online

Legislație => Topografie inginereasca => Subiect creat de: cadian din Sep 30, 2012, 11:18 PM

Titlu: Putin ajutor
Scris de: cadian din Sep 30, 2012, 11:18 PM
Buna ziua,
Incep prin a spune ca nu am experienta in lucrul pe santier in topografie, recent a aparut posibilitatea de a lucra la o firma de constructii si as vrea sa va intreb cam ce ar trebui sa stapanesc foarte bine, cel putin la nivel teoretic si pe ce ar trebui sa ma axez.

Va rog frumos sa imi spuneti parerile voastre.
Multumesc
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: John Doe din Oct 01, 2012, 01:13 AM
Ar fi bine sa stii cam tot ce inseamna topografia inginereasca - care are intr-adevar o parte teoretica scrisa in manuale, insa topografia asta de santier mai mult se fura decât se invata, n-am cum sa-ti explic altfel. Normal ca daca esti bolovan la partea teoretica n-ai sa pricepi nimic, insa la teorie degeaba esti beton armat fiindca 75% din problemele cu care te vei intalni nu sunt descrise concret in manuale, iar de la tine se asteapta rezultate pe loc sau a doua zi, nu se poate opri santierul daca nu stii tu sa rezolvi o problema.
Incearca sa lucrezi foarte metodic, sa stii macar cu o zi inainte ce ai de facut si mergi la lucru cu temele gata facute, teoretic.
Ce sa inveti? nasol... pentru inceput, trasari, nivelment, calculul volumelor - depinde si cu ce anume se ocupa firma asta de constructii.
Cu ce aparat ai sa lucrezi? cunosti aparatul?

Bafta...
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: bad wolf din Oct 01, 2012, 07:25 AM
Daca ai noroc sa lucrezi impreuna cu un topograf experimentat intrasari(sa nu-ti fie rusine chiar daci "doar" tehnicia";)atunci  "lipeste-te de el si incearca sa inveti cat mai mulr, altfel ai sanse mici , chiar daca , sper, ai cunostiinte, teoretice , solite , dar mai mul decat atat intelegei foarte bine fenomenele si aparatura.
Multa Bafta !
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: crs din Oct 01, 2012, 11:59 AM
daca zici si in ce tip de santier vei lucra poate primesti mai multe raspunsuri.

Dupa mine ar trebui sa inveti sa trasezi si altceva decit puncte - uneori punctul ce vrei sa il trasezi in birou cind mergi in teren nu se poate materializa. Asta in cazul in care nu stii (in Romania majoritatea traseaza doar puncte iar in santier de multe ori ai f. mare bataie de cap cu acest lucru). Ma refer la trasari de aliniamente (o linie sau un arc de cerc) sau in cazul lucradilor liniare sa iti pui in aparat tot proiectul (axe, platforme, etc - iti salveaza f. mul timp si dureri de cap).
Binenteles depinde si cu ce aparate vei lucra.

alta chestie e sa iti verifici bornele inainte de a te apuca de lucru in santier (nu ma refer sa o faci zilnic, o data e suficient) - uneori cite una "se mai deplaseaza" si tu trebuie sa fii sigur pe plecarea ta. Mai sugerez sa iti pui propriile bone in puncte "cheie" - uneori cu timpul se ridica constructii si nu mai poti vedea de pe un punct un altul pt. a te orienta sau ai vizibilitate mai buna dint-o noua borna. Plus ca uneori gasesti un ofticat care se apuca sa iti scoata toate "bornele" si e bine sa ai "o rezerva" ca sa nu ramii in aer (asta am patit-o o data). De multe ori sistemul de proiectie in care lucrez nu e chiar acelasi care e trecut in proiect, e f. asemanator dar e unul local...

Sint f. multe de spus, cum zic colegii - mai mult se invata lucrind. Ceea ce am scris le consider chestii de baza. Bafta!

Modificat de crs (01-10-2012 09:04:06)
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: zamfy din Oct 01, 2012, 12:03 PM
Eu am colaborat in acest domeniu cu o firma care facea poduri si iti voi spune, din experienta mea, cam ce am facut pentru ei si ce ar trebui sa stii tu:
-am ridicat detalii specifice cum ar fi: fundatii, elevatii, armaturi, ziduri intoarse, grinzi, la unele am facut relevee complete si apoi le-am trimis constructorului 2D si 3D, asa ca invata sa stapanesti si desenul in 3D, s-ar putea sa iti foloseasca. Nu uita sa faci si fotografii atunci cand masori, pentru ca s-ar putea sa iti foloseasca foarte mult.
-am trasat tot felul de elemente: culei, fundatii, elevatii. In topografia inginereasca trebuie sa fii as in trasari, pentru ca 80% din ce ai de facut asta vei face: trasari. Si, mai ales la poduri, nu e loc de greseli, am vazut trasari facute incorect care le-au dat mari batai de cap constructorilor si au trebuit sa faca niste compromisuri pentru a-si duce la bun sfarsit lucrarea. Eu am avut norocul ca am lucrat cu o statie Leica motorizata, care isi face treaba nemaipomenit.
-am facut profile prin albii, deci invata sa faci profile, daca nu stii deja
-am facut calcule de volume de sapatura, umplutura, decopertare, chiar demolare. Invata formulele pentru toate corpurile geometrice si invata cum sa calculezi prin metoda distantei aplicabile, prin sectiuni transversale, prin curbe de nivel, prin metoda "stockpile", prin modele 3D (asa cum le face TopoLT), prin griduri folosind regula trapezului sau regula lui Simpson, prin metoda ariei de capat etc. Sunt "n" metode prin care poti sa iti calculezi volumele. Ca soft-uri de calculat volume ar fi: Civil 3D, TopoLT, Carlson Civil, Surfer s.a. Mai este un program gratuit care se numeste CadTools si este foarte, foarte bun. Recomand si creierul uman, uneori isi face si el treaba chiar foarte bine.Partea asta de calcul de volume va trebui sa o stapanesti la fel de bine ca partea de trasari, pentru ca s-ar putea sa trebuiasca sa si verifici volume calculate de altii, nu doar sa le calculezi tu. Si firmele de constructii sunt platite mai mult la cantitati si mai putin la executie.
-invata sa folosesti programe lisp. Sunt zeci de lispuri gratuite pe Internet care se ocupa de partea asta de 3D, numai sa stii sa cauti.
Si nu in ultimul rand, trebuie sa fii o persoana care se adapteaza foarte repede la problemele care se ivesc, pentru ca uneori lucrurile nu ies asa cum ar trebui, iar chestia asta niciun manual nu te poate invata. Deci, fii o persoana cu spirit practic bine dezvoltat.
Iar ca o recomandare personala: chiar daca plansele tale contin doar detalii tehnice, incearca sa le faci si estetic: foloseste culori distincte, pune alte tipuri de scris (monotxt.shp e hidos), fii atent la asezarea in plansa, pune cotari doar acolo unde este nevoie ca sa nu iti incarci foarte tare plansa. Sa stii ca pentru unii conteaza si chestiile astea.
Iti urez succes, iar daca vei avea vreodata vreo problema, contacteaza-ma, poate voi putea sa te ajut.
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: cadian din Oct 01, 2012, 01:31 PM
Pfu, va multumesc pentru raspunsuri.
Nu stiu sigur fix cu ce se ocupa firma respectiva, dar o parte din lucrari sunt canalizari, reparatii, reabilitare frumuri, constructie cladiri (nu foarte mari, EX extindere scoala etc).
Nu stiu cu ce statie totala sunt dotati, stiu sigur ca nivela.
Nu cred ca e o firma foarte mare cu lucrari de arta si restul.
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: crs din Oct 01, 2012, 06:04 PM
din ce spui tu trebuie sa stii cam tot de topografie inginereasca.
pt. canalizari si drumuri trebuie sa mai inveti si un program pt. lucrari liniare - iti ajuta sa iti pui proiectul in apatatele topo (axe, etc) si sa calculezi volume (sigur ai nevoie). Multi vorbesc de civil3D, eu as recomanda Inroads (bentley), civil3d inca are de lucru pina sa fie un program matur in domeniu (asta e parere personala).
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: Mit din Oct 01, 2012, 06:19 PM
@cadian,
Sa nu crezi c-ai sa inveti de-aici. Asta se-nvata pe santier.
Daca nu vei avea pe unul mai vechi pe santier, iti va fi f. greu.
Citeste topicurile de la topo. ing. si mai afli cate ceva, dar mai mult teoretic.
Pe santier va trebui sa faci si multe improvizatii, pt. punerea pe teren a proiectului.
Vei constata ca sunt destul de multe detalii tehnice care nu-s trecute in proiect, dar "bate cuie-scoate cuie" (a se citi dulgheri) ti le vor cere.
Daca vei intalni probleme, punctual, poti cere ajutor; la modul general, nu cred ca poate fi vorba decat de niste sfaturi, nicidecum de rezolvarea problemelor.
Si un lucru extrem de important: daca te pasioneaza ce faci si vrei s-o faci f. bine, si ce ti s-a parut greu devine nemaipomenit de usor.  :hi:

Modificat de Mit (01-10-2012 15:21:58)
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: cadian din Oct 02, 2012, 07:13 PM
Multumesc
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: dora3mira din Oct 03, 2012, 10:17 PM
Aminteste-ti ca studiul iti poate crea deprinderea unei gandiri proprii . Iar ceea ce inveti si intelegi dupa ore de truda si exercitiu de gandire dublat de calcule - face pe final o minte clara cu o memorie de termen lung.
Nu exclude experienta pe care o poti capata de la un coleg mai vechi - dar nu prelua fara a te stradui sa gasesti si explicatia stiintifica a ceea ce vezi.

Ideea este sa nu te lasi descurajat de nimeni niciodata cand trebuie sa pasesti pe un teren necunoscut. Fa-ti aliatii cei mai de nadejde cartile de specialitate - experienta si exercitiul au dus la elaborarea lor - ca atare tot ce azi este teorie - maine vei putea pune si in practica daca vei sti temeinic.
Bafta.
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: Atopor din Oct 04, 2012, 11:25 AM
Si mai ales sa nu-ti fie rusine sa inveti de la muncitorii cu experienta!
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: cadian din Oct 09, 2012, 07:26 PM
Buna ziua. As avea nevoie de un sfat. La ce trebuie sa fiu atent in ridicarea topografica a unui drum , ridicare care urmeaza sa fie folosita la proiectare. Cota unui punct data cu gps-ul este satisfacatoare pentru ca acesta sa fie folosit reper de nivelment pentru trasarea cotelor ? As ddori mai multe informatii despre trasarea constructiilor pe balize.
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: tcu din Oct 09, 2012, 10:16 PM
Un lucru important cand esti la inceput in santier e sa inveti si constructiile.Ma refer la baze, o sa te ajute mult. Acum nu stiu, eu ma refer in special la CCIA chiar daca suna la fel si pentru CFDP. Sfatul meu este ca inainte sa faci ridicarea sa ai o discutie cu proiectantul sa vezi exact punctele lui de interes. Totul este in functie de proiectant. Atent trebuie sa fi sa lucrezi corect :) X,Y,Z. De la ridicarea ta pleaca  totul. Devizele, proiectul etc. Asa ca, fa-l corect. Numai bine si bafta pe santier.
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: bad wolf din Oct 10, 2012, 12:36 AM
Citat din: cadianBuna ziua. As avea nevoie de un sfat. La ce trebuie sa fiu atent in ridicarea topografica a unui drum , ridicare care urmeaza sa fie folosita la proiectare. Cota unui punct data cu gps-ul este satisfacatoare pentru ca acesta sa fie folosit reper de nivelment pentru trasarea cotelor ? As ddori mai multe informatii despre trasarea constructiilor pe balize.

Pentru ridicari pentru proiectare , fie ca este un drum , sau orice altceva , mergi mai intai cu proiectantul in teren si discuta detaliile cu el.

sa nu folosesti gps- pentru trasarea cotelor de precizie niciodata.
Pentru ridicarea necesara proiectari merge doar in RTK , baza -rover , cu baza pe o borna de coordonate cunoscute(in Stereo 70).In rompos sau cu logarea pe statii permenente nici macar sa nu incerci .
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: Mit din Oct 10, 2012, 02:52 AM
Atentie, bornele DTM in marea lor majoritate au avut cota determinata trigonometric. Parte din ele au cota OK.
Daca este vorba despre un drum cu pretentii trebuie facut nivelment geometric, ca la carte.
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: cadian din Oct 10, 2012, 10:10 AM
Ma refeream la a determina foarte bine cu gps-ul de pe care sa se traseze cotele prin nivelment, nu ma refeream la a trasa cotele cu gps-ul
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: Mit din Oct 10, 2012, 01:10 PM
Daca-ti ajunge un singur punct, ar fi OK; dar ce te faci ca aceste cote masurate cu GPS-ul sunt determinate pe elipsoid, iar la noi, ondulatia geoidului nu este calculata. :uimit:
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: goguletz din Oct 10, 2012, 02:12 PM
Recomand nivelment geometric mai intai, astfel incat toate punctele de statie sa aiba cota determinata prin nivelment geometric, apoi determini cotele tuturor punctelor radiate prin nivelment trigonometric.

Nu recomand sa folosesti nivelment trigonometric pentru determinarea cotelor punctelor de statie, chiar daca la capete ai puncte cu cota determinata prin nivelment geometric.

Spor!
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: bad wolf din Oct 10, 2012, 02:17 PM
Total de acord cu MIt si Goguletz.

Modificat de bad wolf (10-10-2012 11:18:11)
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: gude2008 din Oct 10, 2012, 10:14 PM
da cadian poti sa-ti dai niste reperi de cota cu gps-ul chiar daca nu stii ondulatia geoidului in zona respectiva:)
nivelmentu geometric iti va rupe capul si chiar cred ca nu ai nevoie de asa ceva la proiectul tau
o ridicare topo cu profile transversale cred ca e destul
avand in vedere ca proiectarea unor autostrazi se face pe ortofoto.
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: Mit din Oct 11, 2012, 12:07 AM
Vorbesc din prisma celui care a facut RT pt. drum in teren muntos de multe zeci de km. lungime.
GPS-ul a ajutat numai la calculul  compensarii drumuirii planimetrice; pt. cote s-au folosit reperi de nivelment separati, cotele statiilor fiind determinata cu nivelmant geometic.  :D
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: dtoni din Oct 11, 2012, 12:24 AM
Citat din: gude2008avand in vedere ca proiectarea unor autostrazi se face pe ortofoto.
ma bufneste rasul si plansul cand stiu ca ai dreptate...
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: gude2008 din Oct 11, 2012, 12:42 AM
Citat din: dtoni
Citat din: gude2008avand in vedere ca proiectarea unor autostrazi se face pe ortofoto.
ma bufneste rasul si plansul cand stiu ca ai dreptate...

dar nu trebuie sa te bufneasca nimic dtoni:), exista stereofotograme de foarte buna calitate
e prea complicat si scump ca sa faci o ridicare topo de 100km patrati (o autostrada cam de 1000km)
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: AlexGIS din Oct 11, 2012, 12:48 AM
Citat din: gude2008dar nu trebuie sa te bufneasca nimic dtoni:), exista stereofotograme de foarte buna calitate
e prea complicat si scump ca sa faci o ridicare topo de 100km patrati (o autostrada cam de 1000km)

Corect. Cel mai important, totuşi, este operatorul/cartograful. Dacă nu ştii să vectorizezi corect, degeaba. Puţini ştiu.

Modificat de AlexGIS (10-10-2012 23:49:06)
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: John Doe din Oct 11, 2012, 01:10 AM
De fapt planurile cadastrale facute prin 1970 - 1980 exact asta sunt, rezultatele analogice (adica numai pe suport de hârtie) ale unei operatii de desenare dupa fotografii aeriene - stereofotorestitutie se numeste.
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: AlexGIS din Oct 11, 2012, 01:33 AM

                  
John Doe a scris:

De fapt planurile cadastrale facute prin 1970 - 1980 exact asta sunt, rezultatele analogice (adica numai pe suport de hârtie) ale unei operatii de desenare dupa fotografii aeriene - stereofotorestitutie se numeste.


Da, dar cred că te-ai referit mai ales la planurile topo, unde cea mai mare problemă o reprezintă captarea curbelor de nivel.
Din ce ştiu eu, stereofotorestitutia are ca rezultat crearea de medii sau panorame 360 din imagini intercalate fără a avea posiblitatea de a calcula/măsura cu precizie distanţe sau arii. Google street view e un exemplu concludent.
Stereofotogrammetria (mă refer la cea din prezent), pe de altă parte, are ca rezultat crearea de modele vectoriale 3d reprezentând caracteristicele naturale si antropice din zona studiată. Modelul poate fi construit manual sau automat şi pe baza lui se pot genera hărţi/planuri de orice tip.

Modificat de AlexGIS (10-10-2012 22:34:22)


_______________________________________
Descarcă aplicația SIMCAD
Sistem de Management Integrat al Lucrărilor de Cadastru și Topografie
Tofan Alexandru tel: 0742-883-676
Grupul FB topografie - geodezie - cadastru


               
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: gude2008 din Oct 11, 2012, 01:39 AM

                  da planurile noastre topo, toate sunt facute prin stereofotogrammetrie


               
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: bad wolf din Oct 11, 2012, 02:04 AM

                  Cred ca unii dintre noi ar trebui sa mai citeasca despre modul cum au fost executate hartile topografice prin aerefotogrammetrie sau fotogrammetrie terestra, la diferite scari, sa afle ce era aparatul numit tehnocart , cum se forma imaginea stereo(tridimensionala) cu ajutorul acestui aparat si cum, spre suprinderea multora dintre voi ,au fost realizate hartile topografice  pe care sunt trasate curbe de nivel extem de precise.
Probabil ca ar exista mai mult respect pentru cei cae au realizat hartile in urma cu 50-60 ani si sunt , unele mult mai precise si mai clare decat cele obtinute in zilele noaste cu tehnologie ultramoderna folosita "dupa ureche".


_______________________________________
Sper sa gasesc cararea corecta !


               
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: gude2008 din Oct 11, 2012, 02:10 AM

                  
bad wolf a scris:

Cred ca unii dintre noi ar trebui sa mai citeasca despre modul cum au fost executate hartile topografice prin aerefotogrammetrie sau fotogrammetrie terestra, la diferite scari, sa afle ce era aparatul numit tehnocart , cum se forma imaginea stereo(tridimensionala) cu ajutorul acestui aparat si cum, spre suprinderea multora dintre voi ,au fost realizate hartile topografice  pe care sunt trasate curbe de nivel extem de precise.
Probabil ca ar exista mai mult respect pentru cei cae au realizat hartile in urma cu 50-60 ani si sunt , unele mult mai precise si mai clare decat cele obtinute in zilele noaste cu tehnologie ultramoderna folosita "dupa ureche".



da bad wolf, avem tot respectul pt ei.
 dar trebuie sa mai precizam ca pt stereofotogrammetrie s-au masurat cotele trigonometric la foarte multe piscuri muntoase, ca si repere altimetrice.



               
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: Atopor din Oct 11, 2012, 11:34 AM

                  Tin sa le spun celor care nu stiu, ca IGFCOT a efectuat traseee de nivelmen geometric pe mii de km in aceasta tara. Unele trasee au fost aratate pe forum. Nu stiu in ce masura il poate ajuta pe un topograf cota unui varf de munte, sau nu il poate ajuta, pentru ca a fost determinata trigonometric!? Pe omul nostru il intereseaza o ridicare pentru drum, dar nu ne-a spus lungimea si gradul de importanta a drumului. Ca daca e drumul ce duce la o cabanuta sau o casa, sa fim seriosi, nu are nevoie de o precizie "geometrica", iar daca e drumul cu ce necesita pante si cote impuse, atunci se schimba socoteala. Iar daca proiectantul nu merge in teren pentru predarea traseului si discutarea problemelor intalnite, atunci ia o banda de 30-50 m (in functie de latimea drumului) si ridica toate detaliile topografice de-a lungul traseului. Tot proiectantul impune si precizia cu cre executi lucrarea.


               
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: Mit din Oct 11, 2012, 11:52 AM

                  Subiectul este tratat putin cu superficialitate. De ce? Pt. ca ulterior fazei studiului de fezabilitate unde intra si RT, urmeaza faza de executie. Ala care traseaza proiectul dupa ce traseaza? Dupa cotele alea date cu GPS-ul? Poate trebuie sa predai si bornele beneficiarului, etc. Deci atentie!


               
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: bad wolf din Oct 11, 2012, 03:00 PM

                  
Mit a scris:

Subiectul este tratat putin cu superficialitate. De ce? Pt. ca ulterior fazei studiului de fezabilitate unde intra si RT, urmeaza faza de executie. Ala care traseaza proiectul dupa ce traseaza? Dupa cotele alea date cu GPS-ul? Poate trebuie sa predai si bornele beneficiarului, etc. Deci atentie!


Mit ai dreptate.
Eu am lucrat ctiv ani pentru proiectate-pt. pORR din ausria- pentru reabilitare de Cai ferate .
am facu la ridicari de "n" pe aceleasi portiuni, pentru ca fiecare proiectant avea nevoie de detalii in plus.
In legatura cu reperii de nivelment trbuie sa-ti spun ca am gasit retele efectuate de DTM sau de iGFCOT , determinate in anii '50 prin nivelment geometric (initial pe M baltica si recalculate api pe mn -75) si trebuie sa repet -JOS PALARIA-am gasit repri de cea mai buna calitate si , trebuie sa amintim ca au fost efectuate cu nivele optice-e adevarat de mare precizie si cu mire de invar, dar atunci oameni stiau ce faceau si faceau ce stiau.

Ia r ca si completare pentru efectuarea planurilor cu curbe de nivel , cotele erau preluate de pe acstfel de repere nu de pe reperele ale caror cote erau determinate prin metoda trigonometrica(ata nu era pentru tine).


_______________________________________
Sper sa gasesc cararea corecta !


               
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: dtoni din Oct 11, 2012, 10:39 PM

                  
gude2008 a scris:


dtoni a scris:


gude2008 a scris:


avand in vedere ca proiectarea unor autostrazi se face pe ortofoto.

ma bufneste rasul si plansul cand stiu ca ai dreptate...


dar nu trebuie sa te bufneasca nimic dtoni, exista stereofotograme de foarte buna calitate
e prea complicat si scump ca sa faci o ridicare topo de 100km patrati (o autostrada cam de 1000km)

da ai dreptate ca se pot face planuri de pe fotograme. Dar sincer crezi ca cineva a facut planurile cum trebuie?



               
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: AlexGIS din Oct 11, 2012, 11:01 PM

                  
dtoni a scris:


da ai dreptate ca se pot face planuri de pe fotograme. Dar sincer crezi ca cineva a facut planurile cum trebuie?


În România?


_______________________________________
Descarcă aplicația SIMCAD
Sistem de Management Integrat al Lucrărilor de Cadastru și Topografie
Tofan Alexandru tel: 0742-883-676
Grupul FB topografie - geodezie - cadastru


               
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: gude2008 din Oct 12, 2012, 12:03 AM

                  
Atopor a scris:

Tin sa le spun celor care nu stiu, ca IGFCOT a efectuat traseee de nivelmen geometric pe mii de km in aceasta tara. Unele trasee au fost aratate pe forum. Nu stiu in ce masura il poate ajuta pe un topograf cota unui varf de munte, sau nu il poate ajuta, pentru ca a fost determinata trigonometric!? Pe omul nostru il intereseaza o ridicare pentru drum, dar nu ne-a spus lungimea si gradul de importanta a drumului. Ca daca e drumul ce duce la o cabanuta sau o casa, sa fim seriosi, nu are nevoie de o precizie "geometrica", iar daca e drumul cu ce necesita pante si cote impuse, atunci se schimba socoteala. Iar daca proiectantul nu merge in teren pentru predarea traseului si discutarea problemelor intalnite, atunci ia o banda de 30-50 m (in functie de latimea drumului) si ridica toate detaliile topografice de-a lungul traseului. Tot proiectantul impune si precizia cu cre executi lucrarea.


cotele pe vfarfuri de munte folosesc la stereorestitutie, la asta ma refeream cand am vb de determinari de cote trigonometric



               
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: AlexGIS din Oct 12, 2012, 01:20 AM

                  
gude2008 a scris:


cotele pe vfarfuri de munte folosesc la stereorestitutie, la asta ma refeream cand am vb de determinari de cote trigonometric

La voi se lucrează pe perechi orto? Ce softuri folosiţi?


_______________________________________
Descarcă aplicația SIMCAD
Sistem de Management Integrat al Lucrărilor de Cadastru și Topografie
Tofan Alexandru tel: 0742-883-676
Grupul FB topografie - geodezie - cadastru


               
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: gude2008 din Oct 12, 2012, 01:57 AM

                  
AlexGIS a scris:


gude2008 a scris:


cotele pe vfarfuri de munte folosesc la stereorestitutie, la asta ma refeream cand am vb de determinari de cote trigonometric

La voi se lucrează pe perechi orto? Ce softuri folosiţi?


nu lucrez in domeniul asta AlexGis, dar banuiesc ca perechi ortho mai e si altceva?
de softuri chiar nu stiu.



               
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: AlexGIS din Oct 13, 2012, 06:09 AM

                  
gude2008 a scris:



nu lucrez in domeniul asta AlexGis, dar banuiesc ca perechi ortho mai e si altceva?
de softuri chiar nu stiu.


Eram curios deoarece mă gândeam că poate găsesc pe cineva de pe alte meleaguri cu care să mai schimb impresii despre domeniu.


_______________________________________
Descarcă aplicația SIMCAD
Sistem de Management Integrat al Lucrărilor de Cadastru și Topografie
Tofan Alexandru tel: 0742-883-676
Grupul FB topografie - geodezie - cadastru


               
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: Atopor din Oct 13, 2012, 12:24 PM

                  gude2008, nu vreau sa facem polemica pe acest subiect, dar stereorestitutia ce s-a facut de pe fotogramele ce au stat la baza planurilor la 5000 cu curbele de nivel au avut cel putin unul, dar cel mai frecvent 3 sau mai multe puncte de nivelment geometric. Si ca sa fiu sigur ca vorbim de acelasi lucru atunci cand vorbim de stereorestitutie, atunci sunt sigur ca ne referim la transpunerea in plan a detaliilor topografice de pe suport stereofotografic(perechi de fotograme). Nu credd ca asta e definitia, dar cred ca spune ce ar trebui sa intelegem din stereorestitutie.
Si in alta ordine de idei, sa stii ca cei care au facut planurile de care inca ne mai folosim au fost profesionisti de cea mai inalta clasa, caree daca ar fi avut tehnica de acum, cu metodele de atunci ne-ar fi facut plnuri fotografice in care coordonatele DTM nu ar  fi la 3 m de obiect. Sunt sigur.



               
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: gude2008 din Oct 13, 2012, 01:10 PM

                  
Atopor a scris:

gude2008, nu vreau sa facem polemica pe acest subiect, dar stereorestitutia ce s-a facut de pe fotogramele ce au stat la baza planurilor la 5000 cu curbele de nivel au avut cel putin unul, dar cel mai frecvent 3 sau mai multe puncte de nivelment geometric. Si ca sa fiu sigur ca vorbim de acelasi lucru atunci cand vorbim de stereorestitutie, atunci sunt sigur ca ne referim la transpunerea in plan a detaliilor topografice de pe suport stereofotografic(perechi de fotograme). Nu credd ca asta e definitia, dar cred ca spune ce ar trebui sa intelegem din stereorestitutie.
Si in alta ordine de idei, sa stii ca cei care au facut planurile de care inca ne mai folosim au fost profesionisti de cea mai inalta clasa, caree daca ar fi avut tehnica de acum, cu metodele de atunci ne-ar fi facut plnuri fotografice in care coordonatele DTM nu ar  fi la 3 m de obiect. Sunt sigur.


ok, deci reperele care s-au folosit au fost determinate geometric!



               
Titlu: Re: Putin ajutor
Scris de: bad wolf din Oct 13, 2012, 02:03 PM

                  
Atopor a scris:

gude2008, nu vreau sa facem polemica pe acest subiect, dar stereorestitutia ce s-a facut de pe fotogramele ce au stat la baza planurilor la 5000 cu curbele de nivel au avut cel putin unul, dar cel mai frecvent 3 sau mai multe puncte de nivelment geometric. Si ca sa fiu sigur ca vorbim de acelasi lucru atunci cand vorbim de stereorestitutie, atunci sunt sigur ca ne referim la transpunerea in plan a detaliilor topografice de pe suport stereofotografic(perechi de fotograme). Nu credd ca asta e definitia, dar cred ca spune ce ar trebui sa intelegem din stereorestitutie.
Si in alta ordine de idei, sa stii ca cei care au facut planurile de care inca ne mai folosim au fost profesionisti de cea mai inalta clasa, caree daca ar fi avut tehnica de acum, cu metodele de atunci ne-ar fi facut plnuri fotografice in care coordonatele DTM nu ar  fi la 3 m de obiect. Sunt sigur.


Ai mare dreptate . Si in completare la ce am sus si ai spus si tu mai spun ca perechile de fotograme inseamna aceiasi imagine, una conform ochiului drept si una conform ochiului stang.
Printr-o trhnica de care am amintit (dar nu intru indetalii) ,cu anumite mijloace tehnice see creea modelul, virtual, tridimesional (sterografic) care se prelucra si se prelucreaza si acum , dupa aceleasi principii dar cu o tehnica mult mai...(ma abtin), dar mai trebuie sa amintesc un fapt pe care unii dintre noi nici nu-l stiu.
Pentru a putea lucra cu aceasta tehnica trebuie sa ai vedere stereografica , adica sa ai vedere tridimensionala.
La prima vedere credem ca toti vedem la fel.Fals !

Modificat de bad wolf (13-10-2012 11:06:17)


_______________________________________
Sper sa gasesc cararea corecta !