Topograf Online

Legislație => Topografie inginereasca => Subiect creat de: doru2 din Oct 04, 2011, 06:13 AM

Titlu: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Oct 04, 2011, 06:13 AM
s-ar putea sa am sansa/nesansa, norocul sau ghinionul sa lucrez la cel mai mare (ca diametru) tunel din lume. vom efectua lucrarile de monitorizare, daca se semneaza contractul.
 
 mai jos cateva simulari. daca dipsare orasul seattle sa stiti si voi de la ce i s-a tras :)

 http://www.komonews.com/news/local/127744468.html

Modificat de doru2 (04-10-2011 03:19:51)
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: John Doe din Oct 04, 2011, 10:59 AM
Daca stia Bin Laden treaba asta...
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: dora3mira din Oct 04, 2011, 11:19 AM
Dupa ce ai pus vestea, dis de dimineata s-a cutremurat de vreo 5 pe Richter Romania ....
Ce ne faci tu mai Doru ....
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: kod din Oct 04, 2011, 11:06 PM
ce mi-as dori si eu, sa prind o astfel de lucrare ;)
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: Mit din Oct 05, 2011, 01:39 AM
Da, de departe, o astfel de lucrare te face sa te simti inginer si sa uiti de OCPI.
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Oct 05, 2011, 02:27 AM
pai ce sa fac, mira? lucrez si can nu lucrez fac babysitting:)
 cu lucrarea, trebuie vazut prima data cum iese si dupa aia mai vedem cat de ingineri vor fi, ca au mai dat chix aici cu un tunel, au iesit trei in loc de unul, ca in banc :)
 si acolo am facut monitorizari.

Modificat de doru2 (05-10-2011 03:33:31)
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: djxhouse din Oct 05, 2011, 02:29 PM
Felicitari doru.
Tot respectul.
Felicitari. Si chiar imi place, mi-ar placea sa il vad in realitate.
Sentimental ma leg oarecum de Seattle, ca am trecut de multe ori si cunosc zona. :) :hi:
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: John Doe din Oct 05, 2011, 09:17 PM
Câte o treaba din asta, daca iese te face sa-ti dai seama ce frumoasa e totusi meseria asta. Daca nu iese... seppuku... dar ai grija doru, sa-i supraveghezi bine sa faca treaba ca lumea.
Noi aici, ne luptam cu hârtiile inventate mereu de altii si atâta ne-am obosit, ca nici nu mai avem putere sa ne imaginam ce ar fi trebuit sa facem de fapt. E bine sa ne mai aduca cineva aminte.

Ce sa mai zic? Mult succes ! ...ai ortofotoplanul cu tunelul?

Modificat de John Doe (05-10-2011 18:18:35)
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Oct 06, 2011, 04:59 AM
inca nu am inceput nici pregatirile, iar treba mai grea ramane pe spatele celor ce vor face trasarea. noi doar monitorizam deplasarile, desi nu se stie  ce alte sarcini vom mai primi pe parcurs
  partea noastra a pepsi-cola, totusi este interesant sa lucrez la un proiect de o asemenea avengura. va tin la curent cu mai multe detalii tehnice dupa ce incepem.
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: John Doe din Oct 06, 2011, 03:45 PM
Daca supraveghezi si deplasarile terenului din oras, unde o sa pui punctele de supravegheat? In fata la fiecare... ce ma gandesc eu ?
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Oct 06, 2011, 04:38 PM
vor fi 400 de puncte ce vor fi monitorizate. cateva statii robotice  vor face observatii 24/24, restul nivelment. punctele din apropierea zonei in care se lucreaza vor fi monitorizate zilnic, cele din urma la trei zile si cele care ramam in urma la o anumita distanta, o data pe saptamana.
   deocamdata nu stiu nici eu toate detaliile tehnicie, mai este pana incepe lucrarea si inca n-am semnat contractul, deci nu e 100% sigur, doar 90%.
  o sa dau mai multe detalii dupa ce incepem.

Modificat de doru2 (06-10-2011 13:40:00)
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: lacriman din Oct 07, 2011, 12:29 AM
Din cate inteleg, "monitorizarea" inseamna de fapt urmarirea deplasarilor terenului. Sunt curios cum se face trasarea in subteran si mai ales urmarirea scutului (banuiesc ca se sapa cu scut). La noi (bine, pastrand proportiile) mi s-au parut cam rudimentare metodele. Cand afli ceva despre asta, poate dai un semn. Please.
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: bad wolf din Oct 07, 2011, 01:29 AM

Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Oct 07, 2011, 04:42 AM
in mod normal nu ar trebui sa puna probleme deosebite. intrarea in tunel nu se face prin "shaft" deci va fi loc suficient pentru un "baseline" lung si nu vor fi probleme cu transmiterea orientarii in tunel.
   am mai participat la o lucrarea asemenatoare la cluj, dar acolo intrarea s-a facut prin shaft, transmiterea orientarii cu ajutorul corzilor de pian, cotele cu tot felul de metode innedite, citit cu nivela pe ruleta de otel. n-am apucat sa vad finalul pentru ca am plecat din tara dupa cativa metri de sapat. "mesterul manole", meseriasul care a coordonat lucarea de la cluj, un amic, absolvent de geodezie bucuresti, se numeste Opre Claudiu, daca aveti probleme vi-l recomand, e foarte bun la asemenea lucrari.
   tot la un tunel din seattle, pe care nu l-am vazut niociodata, dar pentru care am prelucrat o gramada de date (de aiai au si iesit trei in loc de unul)  a ramas scutul un an de zile blocat in tunel. acolo intrarea a fost tot din shaft iar transimterea orientarilor printr-un sistem de zeci de miniprisme montate pe peretii si prin retrointersectii de pe acele prisme. nu le-am vazut dar cel care a lucrat cu sistemul mi l-a descris(e tot un roman din seattle)
   un alt coleg de munca imi povesteste in fiecare luna despre cea mai mare realizare a vietii lui :). cand era pustan, a deviat scutul de la traseu si a intrat intr-un pilon de beton. firma lor a fost chemata sa faca masuratori in subteran si sa stabileasca unde se afla scutul pentru ca traseul trecea printre doi piloni si nu prin pilon :) pustiul s-a ambitionat si a stat in subteran nu stiu cate saptamani, masurand cu statia clasica, fara a folosi nici o tehnica de subteran sau alta aparatura in afara de statia totala de zi cu zi. a scos la capat tunelul fara nici o tehnica speciala de subteran. omul e mandru nevoie mare si repeta povestea la fiecare bere :)

 deici, se poate daca ai ambitie. nici eu nu am experienta in domeniu, dar voi incerca sa vin cu niste detalii pe parcurs.
 
 mai jos cateva poze cu intrarea in tunel la cluj, in vremurile bune, cand inca imi permiteam sa ma plimb cu mainile in buzunare pe santiere fara sa-mi dea cineva un sut in partea posterioara :)

 orice idei, pareri sau critici, sunt binevenite.


581/436px 54.1KB

Modificat de doru2 (07-10-2011 13:42:36)
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Oct 07, 2011, 04:43 AM
.


581/436px 54.1KB
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Oct 07, 2011, 04:45 AM
.


581/436px 54.5KB
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Oct 07, 2011, 04:46 AM
.


581/436px 53.6KB
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Oct 07, 2011, 04:51 AM
.


436/581px 40.1KB
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: John Doe din Oct 07, 2011, 10:53 AM
Cred ca shaft = put.
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: lacriman din Oct 07, 2011, 12:46 PM
La noi se foloseste termenul CHESON.
Povestea cu scutul taiat s-a intamplat si la noi, cand un topo a incercat sa roteasca scutul de 7/4m intr-o distanta de 8m ca sa nimereasca intrarea in cheson. Si au scos scutul cu aparatul de sudura. Dar la diametrul tunelului din Seatle, deci la dimensiunea scutului,  povestea cu coordonarea lui dpdv topografic devine deja fascinanta.
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: lacriman din Oct 07, 2011, 12:52 PM
ptr. Bad Wolf: intre metodele de lucru din topografia miniera si cele din conducerea unui scut in subteranul unui oras e o diferenta de la cer la pamant din cauza preciziilor necesare. Nu-i acelasi lucru sa faci un tunel prin teren natural fata de a conduce un cilindru de metal printre fundatii, prin sol de cele mai multe ori afectat de apa freatica, si cu asa o incarcare diferita a solului. In plus, traseul nu e de obicei drept, si trebuie calculate devierile de la traseul proiectat , pe cele trei directii, la fiecare avans, adica cam la lungimea fiecarui inel (cam 60cm la noi), si corectiile necesare la avansul urmator.
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: dtoni din Oct 07, 2011, 02:37 PM
Dorule multe sucesuri, este  o lucrare frumaosa dar si complicata . din cate am intele tu vei fii topograful care va verifica lucrarile asta este bine. in 2009 am avut o lucrare sa zicem similara ..... un micro tunel de 3m diametru cu 4 shafturi si lunga de 1600 de metri si vreo 2 curbe. proiectul tau cu al meu difera mult principile de monitorizare sunt similare ,iti pot sugera sa faci anumite chestii care te vor ajuta sa dormi linistit.
-sa verifici la sange reteaua XYZ
-sa verifici stabilitatea bornelor "lucuru foarte important" sa fie amplasate in zone protejate fara nici un risc de deteriorare, eu am folosit pilastrii unde cam 16 din vreo 38 de borne.
- daca shaftuurile au fost realizate sa le faci releveele cat mai precis, si sa compari cu proiectul pozitionarea lor daca sunt diferente sa vorbesti cu proiectarea petru ca cea mai mica diferenta poate sa genereze un dezastru
iti dau un exemplu : in zonele urbane unde se construieste un tunel traseul este stabilit in functie de cladirile si untilitatile care sunt deasupra lui, de multe ori curbele de tunel sunt facute la limita de sapare  a TBM ului. daca unul din shafturile respective sunt deplasate atunci proiectarea trebuie sa mareasca sau sa micoreze raza curburii sau sa lungeasca sau sa scurteze curba . tot ce inseamna micsorare nu prea este bine. aceste lucruri sunt valabile si pe planimetric si altimetric.
- sa verifici mereu reteaua mai exact reteau ta din exterior trebuie sa fie perfect legata cu cea din interior. Reteau din interior este supusa vibratilor si tasarilor petru ca elementele de beton sunt in continua miscare . in situatia mea a fost delica petru ca sistemul hitraulic care impingea tunelul era pozitionat in shaft scutul care fora era impins de tuburi care la randul lor erau impinse de sistemul hidraulic, probabil ca in cazul tau sisteul hitdraulic va fii aplasat langa scut avand in vedere diametrul .
- sa tii cont de diferentele de temperatura din tunel si shaft, sa nu existe abur sau praf . sa fii foarte atent daca se va folosii si sisteme criogenice .
o sa atasez niste poze


435/580px 40.1KB
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: dtoni din Oct 07, 2011, 02:37 PM
pilastru pe marginea shaftului


435/580px 36KB
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: dtoni din Oct 07, 2011, 02:38 PM
tunel


580/435px 22.7KB
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: dtoni din Oct 07, 2011, 02:39 PM
tunel


435/580px 27.1KB
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: dtoni din Oct 07, 2011, 02:44 PM

                  pilastru


581/436px  37KB



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: Mit din Oct 07, 2011, 05:43 PM

                  
doru2 a scris:

in mod normal nu ar trebui sa puna probleme deosebite. intrarea in tunel nu se face prin "shaft" deci va fi loc suficient pentru un "baseline" lung si nu vor fi probleme cu transmiterea orientarii in tunel.


Faza cu corzile de pian intinse de o greutate scufundata intr-un butoi cu ulei ars de motor da rezultate pt. orientari de "nu-ti vine sa crezi". Prima data cand am aplicat-o am crezut-o rudimentara... dar mi-am schimbat parerea.

Spor la... sfredelit ! 



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: lacriman din Oct 07, 2011, 05:53 PM

                  Da, la coborarea retelei in cheson a fost cea mai buna metoda firul cu plumb amortizat in ulei.
Cand spuneam de metode rudimentare ma refeream la controlul scutului in subteran. Prin proiect mi se propunea o cutie metalica amplasata pe scut, cu asa zise fire reticulare, prin care ar fi trebuit sa fac citiri pe o hartie milimetrica lipita pe fundul cutiei. E drept, asta se intampla in 1996, si de atunci n-am urmarit daca s-a schimbat ceva in tehnica lor. De aceea ma roade curiozitatea, mai ales dupa ce am vazut documentare cu adevarate masini-scuturi.


_______________________________________
stay hungry. stay foolish.


               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: gude2008 din Dec 04, 2011, 10:09 PM

                  
lacriman a scris:

Din cate inteleg, "monitorizarea" inseamna de fapt urmarirea deplasarilor terenului. Sunt curios cum se face trasarea in subteran si mai ales urmarirea scutului (banuiesc ca se sapa cu scut). La noi (bine, pastrand proportiile) mi s-au parut cam rudimentare metodele. Cand afli ceva despre asta, poate dai un semn. Please.


tunele cu metoda scutului poate in romania se mai fac



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: dtoni din Dec 04, 2011, 11:28 PM

                  gresit in romania nu se mai fac tunele punct


               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: gude2008 din Dec 06, 2011, 08:46 PM

                  
dtoni a scris:

gresit in romania nu se mai fac tunele punct



ok



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: Topograf in devenire din Mar 26, 2012, 01:15 AM

                  Intradevar sunt foarte frumoase lucrarile de genul asta. Felicitari d-le Doru, sper sa particip si eu la vreo lucrare asemanatoare peste ani de zile..desi sunt inca student deja ma deprima partea cu cadastrul.
  As dori sa aflu mai multe despre modul in care se concep/realizeaza retelele de sprijin/dirijare, metode de monitorizare in lucrari de arta cum ar fi tuneluri, poduri, viaducte. Inteleg ca sunt lucrari complexe si nu se explica in 3 randuri, deci orice link sau carte e binevenita.
   La cursul de RTS (retele topo speciale) profesorul ne-a vorbit despre tunelul Gotthard de 57 km, nu ne-a povestit foarte mult despre el indrumandu-ne sa ne informam singuri. Nu am gasit multe despre partea de retele a acestuia, dar sper sa imi dati voi raspuns la cateva intrebari pt ca dorm rau din cauza asta.
  1.Dat fiind faptul ca incepe in Germania, traverseaza Elvetia si se termina in Italia cum s-a legat reteaua de apropiere de reteaua de sprijin de stat a acestor tari luand in consideratie ca au sisteme de proiectie diferite?
  2. Cum se obtine o precizie mai mare a retelei de suprafata? (prin masuratori clasice de traiangulatie sau cu tehnologie GNSS). Profesorul ne-a spus ca se realizeaza o retea locala in asa cazuri, eu insa nu inteleg cum se transforma din coordonate geodezica obtinute cu GNSS in sistemul local initial stabilit?
  3. Cum se realizeaza compensarea retelei de dirijare? (pana a ajunge la galeriile de coasta sau puturi). Gotthard a fost strapuns prin 5 tronsoane, deci cam la fiecare 11 km putem compensa(sau verifica) reteaua de dirijare, dar mi se pare pare o distanta enorma fara a realiza ceva controale pe parcurs (stiu ca se foloseste Gyromat-ul ).



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: gude2008 din Mar 26, 2012, 01:29 AM

                  
Topograf in devenire a scris:

Intradevar sunt foarte frumoase lucrarile de genul asta. Felicitari d-le Doru, sper sa particip si eu la vreo lucrare asemanatoare peste ani de zile..desi sunt inca student deja ma deprima partea cu cadastrul.
  As dori sa aflu mai multe despre modul in care se concep/realizeaza retelele de sprijin/dirijare, metode de monitorizare in lucrari de arta cum ar fi tuneluri, poduri, viaducte. Inteleg ca sunt lucrari complexe si nu se explica in 3 randuri, deci orice link sau carte e binevenita.
   La cursul de RTS (retele topo speciale) profesorul ne-a vorbit despre tunelul Gotthard de 57 km, nu ne-a povestit foarte mult despre el indrumandu-ne sa ne informam singuri. Nu am gasit multe despre partea de retele a acestuia, dar sper sa imi dati voi raspuns la cateva intrebari pt ca dorm rau din cauza asta.
  1.Dat fiind faptul ca incepe in Germania, traverseaza Elvetia si se termina in Italia cum s-a legat reteaua de apropiere de reteaua de sprijin de stat a acestor tari luand in consideratie ca au sisteme de proiectie diferite?
  2. Cum se obtine o precizie mai mare a retelei de suprafata? (prin masuratori clasice de traiangulatie sau cu tehnologie GNSS). Profesorul ne-a spus ca se realizeaza o retea locala in asa cazuri, eu insa nu inteleg cum se transforma din coordonate geodezica obtinute cu GNSS in sistemul local initial stabilit?
  3. Cum se realizeaza compensarea retelei de dirijare? (pana a ajunge la galeriile de coasta sau puturi). Gotthard a fost strapuns prin 5 tronsoane, deci cam la fiecare 11 km putem compensa(sau verifica) reteaua de dirijare, dar mi se pare pare o distanta enorma fara a realiza ceva controale pe parcurs (stiu ca se foloseste Gyromat-ul ).




http://www.fig.net/pub/fig2007/ppt/ts_4 ... t_1320.pdf
http://www.fig.net/pub/fig2010/papers/t ... m_3995.pdf
si asta pentru Gotthard
http://www.geometh-data.ethz.ch/downloa ... tadt98.pdf



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: Atopor din Mar 26, 2012, 08:38 PM

                  Ce-ar fi sa luati legatura cu profesorii de la Petrosani. Metodele astea erau predate in urma cu 30-40 de ani la facultatea de mine, specializarea topografie. In ultima jumatate de secol au aparut putine lucruri noi in topografia de subteran. Ma refer la partea inginereasca.


               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: gude2008 din Mar 26, 2012, 10:00 PM

                  
Atopor a scris:

Ce-ar fi sa luati legatura cu profesorii de la Petrosani. Metodele astea erau predate in urma cu 30-40 de ani la facultatea de mine, specializarea topografie. In ultima jumatate de secol au aparut putine lucruri noi in topografia de subteran. Ma refer la partea inginereasca.



cand ai lucrat ultima oara subteran??



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: Topograf in devenire din Mar 27, 2012, 09:50 PM

                  
gude2008 a scris:

http://www.fig.net/pub/fig2007/ppt/ts_4 ... t_1320.pdf
http://www.fig.net/pub/fig2010/papers/t ... m_3995.pdf
si asta pentru Gotthard
http://www.geometh-data.ethz.ch/downloa ... tadt98.pdf



Ms mult pentru raspunsuri. Adevarul e ca e cam greu sa prezinti cum se realizeaza un tunel pe partea topografica (retele, probleme de trasari, neinchideri, monitorizare) in 10 pagini cat au pdf-urile alea. Am citit si eu cateva de genul dupa care m-a luat o durere de cap ca(scuze de cacofonie) a trebiut sa deslusesc 2 zile ce scrie acolo (pentru ca lucrurile sunt explicate superficial).

http://www.fig.net/pub/fig2006/papers/t ... l_0422.pdf
http://www.fig.net/pub/fig2010/papers/t ... l_4542.pdf

Modificat de Topograf in devenire (27-03-2012 18:58:43)



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: gude2008 din Mar 28, 2012, 12:40 AM

                  procedeele de masurare sunt aceleasi (serii chestii, ..tra lala), acum depinde de imaginatia ta de inginer cum iti planifici (aici este "arta".
Un exemplu clar este aceasta poza unde domnii detin un instrument destul de performant si totusi folosesc o metoda veche.


583/437px  53.7KB



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Apr 03, 2012, 10:13 AM

                  deocamdata hibernam si ne distram, tocmai am aflat ca, clientul doreste error ellipses de sub 1mm pentru reteaua principala.ce sa fac? sa rad sau sa plang?
 legendele sunt frumoase, dar pana la urma faci ce poti, iar metodele sunt de cele mai multe ori clasice. am colegi care au teminat tunele folosind aceleasi metode si aparatura ca si pentru restul lucrarilor. evident, nu discutam de eurotunnel. va tin la curent.

Modificat de doru2 (03-04-2012 07:25:08)



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: Mit din Apr 03, 2012, 11:09 AM

                  ... si cand te gandesti ca va trebui sa scoti planul la scara 1:0,1 cel putin, ca sa se inteleaga ceva...


               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: Atopor din Apr 04, 2012, 09:21 PM

                  Dorudoi daca clientul nu stie ce e o elipsa a erorilor, atunci explica-i si nu-ti va mai cere o elipsa mai mica decat eroarea de vizare! Iar daca mai ai si transmiteri prin put(pe verticala) atunci ai ce explica! Daca cineva se inscrie cu transmiterea unor coordonate, fie si pe 5 m intr-o elipsa cu diametrul mic de 1 mm as vreau sa-l cunosc si eu. De pe acum imi ridic palaria in fata lui!


               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: gude2008 din Apr 05, 2012, 12:35 AM

                  
Atopor a scris:

Dorudoi daca clientul nu stie ce e o elipsa a erorilor, atunci explica-i si nu-ti va mai cere o elipsa mai mica decat eroarea de vizare! Iar daca mai ai si transmiteri prin put(pe verticala) atunci ai ce explica! Daca cineva se inscrie cu transmiterea unor coordonate, fie si pe 5 m intr-o elipsa cu diametrul mic de 1 mm as vreau sa-l cunosc si eu. De pe acum imi ridic palaria in fata lui!


Exact!
Clientul nu are nici o vina saracu`, el arunca cu bani. Consultanta e tampita cu aceste cereri.



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Apr 05, 2012, 03:07 AM

                  nu stiu, n-am discutat direct cu el  clientul, sefu' m-a informat, iar eu am tot incercat sa-mi dau cu parerea, poate cleintul se referea la echipament, ca  EDM-ul sa fie de precizie 1mm  +ppm, dar sefu' insista cu elipse  de 1mm ce sa fac, o inghit si mergem inainte... am mai inghitit si alte perle.
   parerea mea e ca pleci din start cu mult mai mult de 1mm, centrarea aparatului, vibratii, viza...

Modificat de doru2 (05-04-2012 00:11:18)



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: gude2008 din Apr 06, 2012, 02:55 AM

                  
doru2 a scris:

nu stiu, n-am discutat direct cu el  clientul, sefu' m-a informat, iar eu am tot incercat sa-mi dau cu parerea, poate cleintul se referea la echipament, ca  EDM-ul sa fie de precizie 1mm  +ppm, dar sefu' insista cu elipse  de 1mm ce sa fac, o inghit si mergem inainte... am mai inghitit si alte perle.
   parerea mea e ca pleci din start cu mult mai mult de 1mm, centrarea aparatului, vibratii, viza...



La o asemenea retea nu trebuie sa pleci cu o eroare de centrare mai mare de 1mm,  vibratii nici nu trebuie sa existe.
Stabilitatea retelei se verifica constant.



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Apr 08, 2012, 09:55 AM

                  multumesc pentru sfaturi, atat ca nu putem  bloca traficul in intreg orasul, iar eroarea de centrare este o problema de opinie.
   
  evident ca aceste erori pot fi minimalizate, folosind echipament performant, inclusiv trepiede de calitate, eventual niste saci de nisip si muncind la ore si in conditii optime, dar trebuie avuta in vedere si partea de costuri, imbinarea teoriei cu practica pentru rezultate optime din punct de vedere al calitatii si costului. nu e vorba de cum realizezi masuratorile in conditii de laborator ci cum le realizezi pe teren, cu trepiedul pe ciment sau asfalt, in conditii de trafic greu, ploaie si vant.
  mai intervine si habarnismul clientilor, care nu sunt ciuri buri ci ingineri civili, de la care te-ai astepta la ceva mai mult. totusi, sunt convins ca ne vor suna joi si vor astepta sa aiba reteaua compensata cam luni la prima ora. sa vedem atuci cum mai poti alege metodele, vremea si perioada din zi optima, sau cata rabdare vei avea la masurat...
 
  centrare aparat plus prisma, plus cateva secunde la "pointing" si un edm de 1mm, eu spun ca se pleaca binisor cu peste 1 mm, indiferent de cat de serios si grijuliu esti.

Modificat de doru2 (08-04-2012 07:28:48)



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: gude2008 din Apr 08, 2012, 02:18 PM

                  
doru2 a scris:

multumesc pentru sfaturi, atat ca nu putem  bloca traficul in intreg orasul, iar eroarea de centrare este o problema de opinie.
   
  evident ca aceste erori pot fi minimalizate, folosind echipament performant, inclusiv trepiede de calitate, eventual niste saci de nisip si muncind la ore si in conditii optime, dar trebuie avuta in vedere si partea de costuri, imbinarea teoriei cu practica pentru rezultate optime din punct de vedere al calitatii si costului. nu e vorba de cum realizezi masuratorile in conditii de laborator ci cum le realizezi pe teren, cu trepiedul pe ciment sau asfalt, in conditii de trafic greu, ploaie si vant.
  mai intervine si habarnismul clientilor, care nu sunt ciuri buri ci ingineri civili, de la care te-ai astepta la ceva mai mult. totusi, sunt convins ca ne vor suna joi si vor astepta sa aiba reteaua compensata cam luni la prima ora. sa vedem atuci cum mai poti alege metodele, vremea si perioada din zi optima, sau cata rabdare vei avea la masurat...
 
  centrare aparat plus prisma, plus cateva secunde la "pointing" si un edm de 1mm, eu spun ca se pleaca binisor cu peste 1 mm, indiferent de cat de serios si grijuliu esti.



 Doru la o lucrare ca asta nu vb de costuri cum ar fi sa folosim trepiezi sau pilastrii cu centrare fortata, clar pilastrii proiectati in zone bine stabilite de partea topo + geotehnica.



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: John Doe din Apr 08, 2012, 03:01 PM

                  Pai fa-i reteaua si pune-i pe ea numai elipsele cu eroarea de centrare... ar fi o solutie româneasca...


               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Apr 08, 2012, 09:06 PM

                  ok, confuzia provine din faptul ca nu am explicat mai bine din ce consta lucrarea. reteau de ridicare si ridicarea topo initiala plus proiectarea au fost realizate cu multi ani in urma, deci e istorie.
    partea de monitorizare automata(a deplasarilor vericale si orizontale sau deformarolor sau cum vreti voi sa-i spuneti, ca nu o veti gasi niciodata denumita de doua ori la fel in doua carti diferite) va fi  realizata de firma www.soldatagroup.com.
firma specializata in acest gen de lucrari si care dispune de aparatura si tehnologia  necesara, tehnolgie pe care firma noastra nici macar nu s-ar fi ganditi sa o achizitioneze, pentru ca avem cu totul si cu totul alt profil si ne ocupam de altfel de lucrari, iar costurile nu poti fi justificate pentru o singura lucrare.

   firma noastra este oficial firma de topografie. SOLDATA nu poate fi "topograful proiectului" pentru ca nu au si nu sunt "licensed professional surveyors" in statul WA. lucrarile pe care le vom executa sunt in principal relaizarea retelei in care vor fi amplasate aparatele pentru monitorizare automatam, amplasarea unor borne de adancime pentru monitorizarea deplasarilor verticale ale utilitatilor din zona, lucrari de nivelment si alte lucrari de verificare ce vor aparea pe parcurs. sarcinile noastre s-au schimbat de cateva ori deja si se schimba tot timpul in functie de cum evolueaza proiectul si de nevoi.

   partea de trasare in tunel este executata de firma constructoare care va folosi topografi fara licenta de "profesionals" dar care sunt in sindicatul topografilor ingineri si care, din motive politice greu de inteles si explicat cuiva din ro, trebuie sa fie implicati in toate proiectele de anvergura, finantate din bani publici.

  in aceasi oridine de idei, trebuie sa fie folosite si firme care au statutul de "minoritati" "small business" sau "dezavantajate".

  deci, ceea ce va face SOLDATA si cum vOR folosi pilastrii sau alte tehnici si tehnologii este dincolo de scopul lucarilor executate de firma noastra.

  noi am fost selectati pe baza de concurs, dintre alte cateva zeci de firme, pe baza calificarii, dar una dintre conditii a fost sa ne incadram in costurile estimate de proiectant, pentru categoriile de lucari care revin in sarcina noastra. mi-ar placea si mie foarte mult sa muncesc intr-un sistem  in care costurile nu conteaza, sa mai si conving clientul sa ma aleaga pe mine iar apoi sa lucrez cum doresc eu si sa-mi fie acoperite toate costurile.

  din pacate proiectul e mare, de sute de milioane de dolari, iar partea de pagube potentiale ajunge pe la miliarde, in aceste conditii lucarile nu pot fi executate de o singura firma ci in colaborare, fiecare verificandu-l si, mai ales, ajutandu-l pe celalalt.

  in alta oride  de idei, eu muncesc la zeci de alte proiecte, pentru proiectul respectiv nu sunt manager, inca nu am fost la prea multe sedinte, nici nu a inceput lucrarea, iar informatiile pe care le primesc din cand in cand sunt intrebari de la managerul proiectului, unele de-a dreptul ciudate, dar pentru ca nu am fost de fata sa aud intrebare originala, nu pot sa trag concluziile corecte.

  in alta oride de idei, am mai discutat odata aici depre partea cu "capitan la 15 ani" de jules vernes. doar in ro e posibil sa fii autorizat la 26 de ani si patron inainte de a fi autorizat si sa mai ai si pretentia sa fii selectat la lucrari majore de infrastrucura. lucrurile sunt radical diferite aici, cineva cu 10 ani experienta nici macar nu ar fi fost considerat pentru o asemena lucrare ci doar o firma avand o multime de "professionals" ca angajati si cu carti de vizita corespunzatoare. 

  nu sunt nici patronul firmei nici managerul proiectului, dar probabil voi dirija o buna parte din lucrari si sunt multumit ca am ocazia sa muncesc la un astfel de proiect, cu tehnoilogie de ultima ora, atata cat ne permitem si noi, pana la urma totul este "costuri" in aceasta tara, din pacate. iar in alta ordine de idei nu poti avea pretentia de la nimeni sa-ti cumpere aparatura pe care nu o poti justifica, nici macar de la contribuabil, fata de care, ca "professional", ai responsabilitatea principala.

 

Modificat de doru2 (08-04-2012 18:15:29)



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: gude2008 din Apr 08, 2012, 10:07 PM

                  doru, am lucrat cu ceva oameni importanti in infrastructura, (trasari tunele,monitorizari) si nici unul nu era autorizat de nimeni, nici cei care au facut reteaua subteran si au trasat si nici cei care s-au ocupat de monitorizari.
Mai bine spus "doar in romania iti trebuie autorizari care sunt date de niste persoane care nici macar nu stiu ce e aia executie.



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Apr 08, 2012, 10:27 PM

                  ok, atunci raspunsul corect e: nu doar in romania ci si in SUA
 multumesc pentru sfaturi si pentru materialele postate, sunt de ajutor.

  oricum, este curoioasa partea cu autorizatul si cu efectuarea lucrarilor fara a avea o autorizarea in domeniu. intrebare ramane: cine este responsabil si cine a fost investit cu autoritatea morala de a apara binele publicului, cine este "professional"-ul, cine are responsabilitatea fata de societate, cine stampileaza, cine culege ponoasele.
  intr-un sistem deprofesionalizat, oricine poate face orice, iar daca se intampla ceva, toti dispar precum in filemele cu speedy gonzales...

  nu ma indoiecs ca exista foarte multi specialisti in domeniu, dar nu sunt de acord ca ei pot "profesa" dupa bunul plac.

   problema ramane aceea a autoritatii morale a celor care au pretentia de a te investi cu acea calitate de "professional" intr-un sistem corupt, lipsit de etica, imoral, dirijat de interese directe, in care criteriile pentru acordarea acelui statut sunt cu totul altele decat cele de competenta. deci, sunt perfect de acord cu tine, din acel punct de vedere.

  in alta ordine de idei, singurul lucru mai rau decat un guvern si un stat corupt este antreprenorul privat corupt, sistemul privat care stie de zece ori mai bine sa exploateze coruptia si sa maximizeze profitul in orice conditii si la orice costuri. statul este corupt si ineficient, privatul corupt este o bomba cu ceas, gata oricand sa exploateze o situatie favorabila, sa extraga profitul maxim si sa se faca nevazut in cateva minute....

   ce e mai rau, statul ineficient care este acolo si pe care poti sa-l critici(cat de cat) sau sistemul privat, extrem de eficient dar nu pentru binele public, ci eficient pentru profitul propriu, care doreste sa privatizeze orice sursa de venit si sa defere responsabilitatea catre stat pentru orice pierderi? din acel punct de vedere nici sua nici romania nu sunt mai bune, aceeasi lacomie fara margini, lipsa de etica si coruptie. dsua nu e un model de urmat, mai degraba unul de unde sa inveti cum nu se face...

Modificat de doru2 (08-04-2012 19:56:04)



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: gude2008 din Apr 09, 2012, 12:22 AM

                  doru eu vreau sa spun ca un "specialist in domeniu" e un specialist in domeniu, diploma sau ce are el plus vechime ii atesta competentele, cum ai spus si tu mai sus cei care executa trasarea in subteran nu au licenta si crede-ma ca au o raspundere foarte mare, poate chiar cea mai mare.
mai e si alta idee!, un professional land surveyor care a lucrat o vita cu limite si alte chestii nu are ce cauta in subteran s-au invers, unul care e tare pe tehnica dar nu are habar de legislatie nu are ce cauta la proprietati.



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: John Doe din Apr 09, 2012, 01:31 AM

                  Perfect de acord cu voi dar Confucius a zis una foarte practica: are dreptate cel care câstiga razboiul.


               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: gude2008 din Apr 09, 2012, 01:54 AM

                  din pacate asa e )


               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Apr 09, 2012, 03:19 AM

                  asa e cu "professional land surveyors" de aceea nici nu executam noi trasarea ci cei specializati exclusiv pe partea de constructii, rolul nostru e de a verifica si a supravechea modul in care acea parte pur tehnica se incadreaza in sistemul intreg. fiecare constructie, proiect, trebuie sa se incadreze si sa respecte limitele de prorietate, fiecare lucrarea tehnica pe care am realizat-o a a vut parte legala, iar acea parte legala este si cea mai dificila si problematica.
 
  multumesc pentru idei si sfaturi va tin la curent cu alte probleme si intrebari, pe masura ce inaintam, deocamdata documentele si informatiile oferite pe site sunt foarte folositoare.

dtoni, ti-am ramas dator si tie. multumesc pentru imagini si sfaturi.

Modificat de doru2 (09-04-2012 00:22:45)



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: gude2008 din Apr 09, 2012, 04:47 AM

                  Curios e ca Soldata are chiar un contract de 63 de luni cu Metrorex


               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: dtoni din Apr 16, 2012, 09:41 PM

                  
doru2 a scris:

 dtoni, ti-am ramas dator si tie. multumesc pentru imagini si sfaturi.

 cu placere



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: gude2008 din Apr 19, 2012, 01:39 AM

                  
dtoni a scris:

Dorule multe sucesuri, este  o lucrare frumaosa dar si complicata . din cate am intele tu vei fii topograful care va verifica lucrarile asta este bine. in 2009 am avut o lucrare sa zicem similara ..... un micro tunel de 3m diametru cu 4 shafturi si lunga de 1600 de metri si vreo 2 curbe. proiectul tau cu al meu difera mult principile de monitorizare sunt similare ,iti pot sugera sa faci anumite chestii care te vor ajuta sa dormi linistit.
-sa verifici la sange reteaua XYZ
-sa verifici stabilitatea bornelor "lucuru foarte important" sa fie amplasate in zone protejate fara nici un risc de deteriorare, eu am folosit pilastrii unde cam 16 din vreo 38 de borne.
- daca shaftuurile au fost realizate sa le faci releveele cat mai precis, si sa compari cu proiectul pozitionarea lor daca sunt diferente sa vorbesti cu proiectarea petru ca cea mai mica diferenta poate sa genereze un dezastru
iti dau un exemplu : in zonele urbane unde se construieste un tunel traseul este stabilit in functie de cladirile si untilitatile care sunt deasupra lui, de multe ori curbele de tunel sunt facute la limita de sapare  a TBM ului. daca unul din shafturile respective sunt deplasate atunci proiectarea trebuie sa mareasca sau sa micoreze raza curburii sau sa lungeasca sau sa scurteze curba . tot ce inseamna micsorare nu prea este bine. aceste lucruri sunt valabile si pe planimetric si altimetric.
- sa verifici mereu reteaua mai exact reteau ta din exterior trebuie sa fie perfect legata cu cea din interior. Reteau din interior este supusa vibratilor si tasarilor petru ca elementele de beton sunt in continua miscare . in situatia mea a fost delica petru ca sistemul hitraulic care impingea tunelul era pozitionat in shaft scutul care fora era impins de tuburi care la randul lor erau impinse de sistemul hidraulic, probabil ca in cazul tau sisteul hitdraulic va fii aplasat langa scut avand in vedere diametrul .
- sa tii cont de diferentele de temperatura din tunel si shaft, sa nu existe abur sau praf . sa fii foarte atent daca se va folosii si sisteme criogenice .
o sa atasez niste poze


dtoni, unde e tunelul asta?



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: vali_costea din Apr 28, 2012, 04:27 PM

                  Doru si acolo se deviaza,inchide circulatia ca si la noi, in Dr. Taberei, pentru o amarat de linie de metrou?
Dtoni in arges s-a procedat la fel, cand s-a lucrat cu Tbm-ul, ca si la metrou?



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Apr 30, 2012, 11:14 AM

                  da, e cu deviatul, dar a construit poduri, viaducte temoporare, benzi noi, ce au putut face pentru a ameliora impactul.


               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: advex din Mai 01, 2012, 11:56 AM

                  Seattle video:









Simulare functionare "monstru":



.be&hd=1

Modificat de advex (01-05-2012 09:11:03)


_______________________________________
http://info-topograf.blogspot.ro/


               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Oct 25, 2013, 06:30 AM

                  http://www.descopera.ro/stiinta/1152925 ... era.ro+%29


580/387px  44.2KB



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Oct 25, 2013, 06:36 AM

                  Chief Engineer


580/387px  53.1KB



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Oct 25, 2013, 06:42 AM

                  2


580/387px  50KB



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Oct 25, 2013, 06:56 AM

                  3


580/387px  48.2KB



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: doru2 din Oct 25, 2013, 07:07 AM

                  4


580/387px  42.8KB



               
Titlu: Re: SEATTLE TUNNEL
Scris de: advex din Oct 25, 2013, 02:40 PM

                  Impresionant acest utilaj, se inscrie la categoria "Inginerii fac lucruri traznite!"

Mi se pare putin neinspirata alegerea numelui sau poate asta a fost si intentia, Big Bertha te duce imediat cu gandul la vestitul tun facut de nemti in primul razboi mondial.
Reconversie...



_______________________________________
http://info-topograf.blogspot.ro/