Sugestii

Creat de Admin, Iul 22, 2005, 05:17 AM

« precedentul - următorul »

Admin

Aici puteti posta orice sugestie pentru dezvoltarea acestui forum.
Va multumim ca sunteti alaturi de noi.

bulisor3

cred ca ar trebui facuta ceva reclama printre cunoscuti ca vad ca sunt foarte putini useri care se folosesc de acest forum si Slava Domnului suntem ceva topgrafi ( mai mult sau mai putin ).Ar trebui lumea sa fie mai deschisa nu sa stea cu nasu-n fund doar sa priveasca http://www.3xforum.ro/img/smilies/sad.png"> Pacat ar fi fost un inceput frumos sa discutam aici despre problemele noastre si sa gasim solutii impreuna >>> Dar BAnul ochiul dracului... nu furi painea nimanui daca pui o intrebare si ti se raspunde ...

Admin

Sunt de acord cu tine ! Poate ca ii trebuie forumului mai multa reclama.
Speranta  noastra e ca acest forum sa ramina un forum dedicat specialistilor si nu un instrument gratuit de mica pubilitate.

dtoni

Ai dreptate bulisor3! din 177 de useri inregistrati pe acest forum cam 10 sunt activi, si nu cred ca restul topografilor nu au intrebari sau probleme, sau cred ca multi pur si simplu sa-u inregistrat de dregul de a se inregistra undeva. sper totusi ca cei 10 cati suntem sa putem discuta despre problemele noastre, si sa nu devina acest forum un loc pt publicitate.

dtoni

In primul rand sa ai studii colegiu sau facultate (ex facultatea de geodezie, http://www.geodezie.utcb.ro/" target="_blank">http://www.geodezie.utcb.ro/) si in al doilea rand sistem nervos de otelhttp://www.3xforum.ro/img/smilies/smile.png">

adi_topo

Salut!
Am si eu nevoie de un sfat.
Ce trebuie sa faci pentru a deveni topograf? (incepand cu studiile)
Mersi!

adi_topo

Eu am terminat fac. de geografie, UBB, Cluj. Vreau sa ma inscriu la sectia de Cartografie-Topografie. Dupa terminarea  facultatii, ce pasi mai trebuiesc urmati?

dtoni

Din cate stiu este cam greu sa treci de la o specializare la alta cel mai bine este sa dai un telefon la facultate si sa pui niste intrebari, sa vezi ce cursuri poti sa iti echivalezi. problema este ca nu prea ai ce sa echivalezi, iar topografia ce se invata la facultatile de geografie este cam la nivelul de cultura generala asa ca iti va fii greu .
bafta oricum.

adi_topo

Asa ma gandeam si eu...Din pacate, in Cluj-Napoca n-am gasit la nici una din universitatile de aici o specializare gen topografie, geodezie, cadastru...
Ai vreo idee ce fel de diploma obtii  dupa terminarea specializarii de cartografie-topografie in cadrul facultatii de geografie si , mai ales, ce poti face cu ea?
Mersi tare mult pt. promptitudinea cu care imi raspunzi!

Admin

#9
Citat din: adi_topoAsa ma gandeam si eu...Din pacate, in Cluj-Napoca n-am gasit la nici una din universitatile de aici o specializare gen topografie, geodezie, cadastru...
Ai vreo idee ce fel de diploma obtii  dupa terminarea specializarii de cartografie-topografie in cadrul facultatii de geografie si , mai ales, ce poti face cu ea?
Mersi tare mult pt. promptitudinea cu care imi raspunzi!

In cadrul Universitatii de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara, Cluj-Napoca, exista Colegiul de Cadastru Agricol. Cred ca ti-ar fi de folos daca ai pune o intrebare si acolo.

adi_topo

Acum imi cer scuze ca va tot sacai cu intrebari...http://www.3xforum.ro/img/smilies/smile.png"> Stiu de existenta respectivului colegiu, dar ma gandeam ca acela e specializat numai pe cadastru agricol...ori eu ma gandeam la ceva cu un caracter mai general, mai larg....Dupa terminarea unei facultati in acest domeniu...trebuie sa mai dai si alte examene, sa iei alte diplome...stiu eu ...care sa iti acorde dreptul de a fi topograf?

cipry

nu te duce la geodezie la bucuresti ca innebunesti. eu cred ca asa am patithttp://www.3xforum.ro/img/smilies/nod.png">

lilica

Pentru a lucra in domeniu, pe langa studii de specialitate, mai este necesara autorizarea conform prevederilor cuprinse in Ordinul 538/2001, publicat in M.O. 686/30.10.2001!

mitnick

Senatul a aprobat Legea Expertizei. Urmeaza Camera Deputatilor.

Aceasta este forma aprobata de Senat. Este posibil ca la Camera Deputatilor sa mai sufere modificari.

LEGE
privind organizarea activităţii de expertiză tehnică judiciară şi extrajudiciară

Parlamentul României adoptă prezenta lege.

CAPITOLUL I
Dispoziţii generale

Art. 1. - Activitatea de expertiză tehnică judiciară şi extrajudiciară, precum şi modul de dobandire a calităţii de expert tehnic se organizează şi se desfăşoară in condiţiile prevăzute in prezenta lege.

Art. 2. Expertiza tehnică efectuată de experţi tehnici, in condiţiile prevăzute de prezenta lege, din dispoziţia organelor de urmărire penală, a instanţelor judecătoreşti sau a altor organe cu atribuţii jurisdicţionale, in vederea lămuririi unor fapte sau imprejurări ale unei cauze judiciare, constituie expertiză tehnică judiciară.

Art. 3. Expertiza tehnică efectuată la cererea persoanelor fizice sau juridice cu privire la situaţii care nu au legătură nemijlocită cu activitatea judiciară constituie expertiză tehnică extrajudiciară.

Art. 4 (1) Profesia de expert tehnic este liberă şi independentă, cu organizare şi funcţionare autonomă, in condiţiile prezentei legi.
(2) Reprezentarea şi ocrotirea la nivel naţional şi internaţional a intereselor experţilor tehnici, garantarea unei pregătiri profesionale continue şi respectării deontologiei profesiei de expert tehnic, coordonarea şi indrumarea, din punct de vedere metodologic a activităţii de expertiză tehnică, se asigură de o asociaţie profesională, reprezentativă, de utilitate publică, denumită in cele ce urmează ASOCIAŢIA, avand personalitate juridică şi filiale in toate reşedinţele de judeţ.
(3) ASOCIAŢIA se constituie in conformitate cu prevederile Ordonanţei nr. 26 din 30 ianuarie 2000 - (actualizatăhttp://www.3xforum.ro/img/smilies/wink.png">, cu privire la asociaţii si fundaţii, funcţionează pe baza unui Statut şi unui Cod deontologic al profesiei de expert tehnic şi ţine evidenţa experţilor tehnici cu drept de practică, instituind in acest scop Registrul Naţional al Experţilor Tehnici.
(4) După constituire, ASOCIAŢIA va funcţiona prin resurse financiare proprii.
(5) ASOCIAŢIA colaborează cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi cu universităţile din cadrul acestui minister pentru problemele privind pregătirea, examinarea şi perfecţionarea continuă a experţilor tehnici.

Art. 5. Activitatea de expertiză tehnică se poate exercita la alegere de către experţii tehnici, individual sau in societăţi comerciale constituite potrivit legii, care au ca obiect de activitate efectuarea de expertize tehnice.

Art. 6. (1) Pe langă Consiliul Director al ASOCIAŢIEI şi pe langă Birourile Directoare ale filialelor, Ministerul Justiţiei va avea cate un reprezentant, care urmăreşte ca hotărarile şi măsurile luate de conducerea ASOCIAŢIEI şi de filialele acesteia să respecte intocmai reglementările in vigoare cu privire la expertizele tehnice judiciare.
(2) Reprezentantul Ministerului Justiţiei din Consiliul Director are următoarele indatoriri:
a) participă la lucrările Conferinţei Naţionale, la cele ale Consiliului Director, ale Biroului Permanent şi ale Comisiei pentru respectarea deontologiei profesiei de expert tehnic;
b) sesizează Consiliul Director asupra deciziilor Comisiei centrale de control al deontologiei profesionale, pe care le consideră nelegale;
c) sesizează ministrul Justiţiei ori de cate ori hotărarile ASOCIAŢIEI contravin reglementărilor legale.
d) aduce la cunoştinţa Consiliului Director analiza problemelor ce apar la nivelul curţilor de apel, cu privire la modul in care se realizează expertizele tehnice judiciare şi propune măsuri, inclusiv privind imbunătăţirea cadrului de funcţionare a ASOCIAŢIEI.
(3) Reprezentantul Ministerului Justiţiei de pe langă Biroul director al filialei are următoarele atribuţii:
a) participă la lucrările adunării generale, ale Biroului director al filialei, ale biroului permanent şi ale Comisiei centrale de control al deontologiei profesionale;
b) sesizează Consiliul Director cu privire la aprobarea sau refuzul de inscriere a unor membrii in evidenţa ASOCIAŢIEI, de către Biroul director al filialei, pe care le consideră nelegale;
c) sesizează Comisia centrală pentru respectarea deontologiei profesionale cu privire la hotărarile comisiei pentru respectarea deontologiei profesionale a filialei, pe care le consideră nelegale;
d) sesizează reprezentantul Ministerului Justiţiei de pe langă Consiliul Director asupra hotărarilor Biroului director al filialei, care contravin reglementărilor legale.

CAPITOLUL II
Calitatea de expert tehnic

Art. 7. (1) Expertul tehnic este persoana care a dobandit această calitate in condiţiile prezentei legi, are competenţa profesională şi capacitatea de a executa expertize tehnice judiciare şi/sau extrajudiciare şi este inscrisă in Registrul Naţional al Experţilor Tehnici conform Art. 12.
(2) Calitatea de expert tehnic se dobandeşte pe bază de examen, cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 9.

Art. 8. ASOCIAŢIA, impreună cu Ministerul Justiţiei, cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi cu ministerele care au atestaţi experţi tehnici extrajudiciari, va elabora Regulamentul privind accesul la practicarea profesiei de expert tehnic şi modalitatea de practicare legală a acestei profesii, in termen de 90 de zile de la publicarea legii in Monitorul Oficial al Romaniei. Regulamentul va fi aprobat prin hotărare a Guvernului Romaniei, care se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei.

Art. 9 - Dobandeşte calitatea de expert tehnic persoana care indeplineşte următoarele condiţii:
a) este cetăţean roman şi cunoaşte limba romană;
b) are capacitate de exerciţiu deplină;
c) a absolvit studii superioare in specialitatea pentru care se prezintă la examenul de expert, dovedite cu diplomă;
d) are un stagiu de cel puţin 5 ani in specialitatea in care a obţinut diploma;
e) este apt din punct de vedere medical pentru indeplinirea activităţii de expert;
f) nu are antecedente penale şi se bucură de o bună reputaţie profesională şi socială;
g) a fost declarat reuşit la examenul organizat in acest scop, in conformitate cu prevederile Regulamentului menţionat la Art. 8.

Art. 10. - Persoanele care au titlul de academician, profesor universitar sau conferenţiar universitar, doctor docent ori doctor in ştiinţe tehnice pot dobandi calitatea de expert tehnic judiciar, in condiţiile prevăzute in Regulamentul menţionat la Art. 8, cu scutire de examen in ceea ce priveşte pregătirea de specialitate.

Art. 11. - (1) In lipsa experţilor tehnici judiciari dintr-o anumită specialitate, expertizele tehnice judiciare pot fi efectuate şi de alţi specialişti, care nu au dobandit calitatea de expert tehnic judiciar, dacă indeplinesc condiţiile prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. a)-f).
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) vor fi selecţionate de ASOCIAŢIE şi testate, sub formă de interviu, asupra cunoştinţelor prevăzute in Regulamentul menţionat la Art. 8.

Art. 12. - (1) Persoanele care indeplinesc condiţiile prevăzute la Art. 9 ââ,¬â€œ 11 sunt inscrise in Registrul Naţional al Experţilor Tehnici, intocmit pe specialităţi şi pe judeţe, de către ASOCIAŢIE.
(2) Registrul Naţional al Experţilor Tehnici, cuprinzand experţii tehnici judiciari, experţii tehnici extrajudiciari şi specialiştii atestaţi de ASOCIAŢIE, in 3 secţiuni distincte, cu datele de identificare, intocmit pe specialităţi şi pe judeţe, in funcţie de domiciliul acestora, se publică anual in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
(3) Calitatea de expert tehnic şi specialitatea se dovedesc cu legitimaţia de expert, eliberată de ASOCIAŢIE.
(4) In sensul prezentei legi, calitatea de specialist este asimilată in continuare cu cea de expert tehnic judiciar.

Art. 13. - (1) Persoana care a dobandit calitatea de expert tehnic sau de specialist in condiţiile prezentei legi, poate efectua expertize tehnice numai in specialitatea in care a fost atestată.
(2) Denumirea specialităţii expertizei tehnice este stabilită in Nomenclatorul specializărilor din invăţămantul superior, aprobat prin hotărare a Guvernului.

Art. 14. - Efectuarea expertizei tehnice judiciare, dispusă de organele prevăzute la art. 2, este obligatorie, ea neputand fi refuzată decat pentru motive temeinice.

Art. 15. - (1) Salariaţii numiţi experţi tehnici judiciari beneficiază, la unităţile la care sunt incadraţi, de timpul necesar pentru efectuarea expertizelor tehnice judiciare ce le-au fost incredinţate.
(2) In perioada in care nu prestează muncă in calitate de salariat, datorită efectuării expertizei tehnice judiciare incredinţate, expertul tehnic judiciar nu va primi salariu; el işi păstrează insă in această perioadă celelalte drepturi conferite de calitatea de salariat.

CAPITOLUL III
Reguli procedurale privind expertiza tehnică judiciară

Art. 16. (1) Organul indreptăţit să dispună efectuarea expertizei tehnice judiciare numeşte expertul, indică in scris, prin incheiere sau prin Ordonanţă, obiectul expertizei şi intrebările la care trebuie să răspundă acesta, stabileşte data depunerii raportului de expertiză şi onorariul provizoriu.
(2) Onorariul final se stabileşte de organul care a dispus efectuarea expertizei, ţinand seama de argumentarea expertului.

Art. 17. - Partea interesată are dreptul să solicite ca pe langă persoana numită in calitate de expert să mai participe la efectuarea expertizei, pe cheltuiala sa, şi un alt expert, nominalizat de ea, din categoria persoanelor prevăzute la art. 9 -12.

Art. 18. - Expertul are dreptul la asigurarea cheltuielilor de transport, de cazare şi la plata diurnei potrivit dispoziţiilor care reglementează aceste drepturi pentru salariaţii din instituţiile publice.

Art. 19. - Suma stabilită drept onorariu provizoriu şi avansul pentru cheltuielile de deplasare, atunci cand este cazul, se depun, in termen de 5 zile de la numirea expertului, de partea care a cerut expertiza judiciară, in contul organului care a dispus efectuarea acesteia.

Art. 20. - Raportul de expertiză judiciară cuprinde:
a) partea introductivă, in care se menţionează organul care a dispus efectuarea expertizei, data la care s-a dispus efectuarea acesteia, numele şi prenumele expertului, specialitatea acestuia, data intocmirii raportului de expertiză, obiectul acesteia şi intrebările la care expertul urmează să răspundă, materialul pe baza căruia expertiza a fost efectuată şi dacă părţile care au participat la aceasta au dat explicaţii in cursul expertizei;
b) descrierea operaţiunilor de efectuare a expertizei, obiecţiile sau explicaţiile părţilor, precum şi analiza acestor obiecţii ori explicaţii pe baza celor constatate de expert;
c) concluziile, care cuprind răspunsurile la intrebările puse şi părerea expertului asupra obiectului expertizei.

Art. 21. - Raportul de expertiză, insoţit de formularul pentru decont, se depun la organul care a dispus efectuarea expertizei.

Art. 22. - (1) Valoarea onorariilor minime pentru expertizele tehnice judiciare se stabileşte de către Ministerului Justiţiei, la propunerea ASOCIAŢIEI.
(2) Plata onorariului şi decontarea altor cheltuieli, atunci cand este cazul, cuvenite expertului, se fac prin organul care a dispus efectuarea expertizei.

CAPITOLUL IV
Organizarea activităţii de expertiză tehnică extrajudiciară

Art. 23. - (1) Expertul tehnic judiciar poate efectua şi expertize tehnice extrajudiciare in specialitatea sa, la solicitarea persoanelor fizice şi juridice.
(2) Expertul tehnic extrajudiciar poate efectua numai expertize tehnice extrajudiciare in specialitatea pentru care a fost atestat, la solicitarea persoanelor fizice şi juridice.
Art. 24. - Relaţiile expertului tehnic cu solicitantul expertizei tehnice extrajudiciare se stabilesc prin contract scris de prestări de servicii, semnat de ambele părţi.

CAPITOLUL V
Răspunderi şi sancţiuni

Art. 25. Neefectuarea expertizei tehnice, datorită unor cauze imputabile sau efectuarea acesteia cu nerespectarea dispoziţiilor legale atrage, după caz, răspunderea disciplinară, administrativă, civilă sau penală a expertului tehnic vinovat.

Art. 26. (1) Experţilor tehnici vinovaţi de abateri comise in exercitarea activităţii de expert li se pot aplica de către ASOCIAŢIE, in raport cu gravitatea abaterii săvarşite, următoarele sancţiuni disciplinare:
a) avertisment scris;
b) suspendarea dreptului de a efectua expertize tehnice pe o perioadă cuprinsă intre 3 luni şi un an;
c) retragerea calităţii de expert tehnic.
(2) In situaţia in care impotriva expertului tehnic este pusă in mişcare acţiunea penală, se dispune suspendarea dreptului de a efectua expertize tehnice pană la soluţionarea definitivă a cauzei.
(3) Impotriva sancţiunii disciplinare aplicate expertul poate face plangere in termen de 15 zile de la comunicare la Consiliul Director al Asociaţiei. Plangerea făcută in termen suspendă executarea sancţiunii.
(4) Plangerea se rezolvă in termen de 30 de zile de la data inregistrării acesteia.
(5) Hotărarea Consiliul Director al Asociaţiei poate fi contestată la instanţa de contencios administrativ competentă, potrivit legii.
(6) Hotărarea instanţei este definitivă.

CAPITOLUL VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale

Art. 27. - (1) Experţii tehnici pot solicita radierea lor din evidenţa Registrului Naţional al Experţilor Tehnici.
(2) Radierea din evidenţa Registrului Naţional al Experţilor Tehnici se dispune conform prevederilor Statutului ASOCIAŢIEI.

Art. 28. Prevederile prezentei legi se completează cu dispoziţiile privind expertiza din Codul de procedură civilă sau, după caz, din Codul de procedură penală.

Art. 29. - Dispoziţiile prezentei legi nu sunt aplicabile in situaţia in care expertiza urmează să fie efectuată de un serviciu medico-legal, de Institutul Central de Expertize Criminalistice sau de un laborator de expertiză criminalistică, precum şi de orice alt institut de specialitate.

Art. 30. (1) Ministerul Justiţiei, impreună cu ministerele care au atestaţi experţi tehnici extrajudiciari, in colaborare cu Corpul Experţilor Tehnici din Romania, in termen de 60 de zile de la publicarea Legii in Monitorul Oficial al Romaniei va organiza in conformitate cu Ordonanţa Nr. 26/2000 referitoare la Asociaţii şi Fundaţii, prima Adunare Generală a ASOCIAŢIEI reprezentative a experţilor tehnici din Romania.
(2) Prima Adunare Generală va stabili denumirea oficială a acestei ASOCIAŢII şi va aproba Statutul şi Codul deontologic al profesiei de expert tehnic.

Art. 31. La data constituirii ASOCIAŢIEI, se abrogă Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activităţii de expertiză tehnică judiciară şi extrajudiciară, Publicată in Monitorul Oficial, Partea I nr. 26 din 25/01/2000, ca şi Legea nr. 156 din 08/04/2002, de aprobare a acesteia.

Art. 32. - Prezenta lege intră in vigoare la 3 zile de la data la care se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I.

Această propunere legislativă a fost adoptată in Senat in şedinţa din 29 august 2006, cu respectarea prevederilor art. 76, al. (1) din Constituţia Romaniei.

Preşedintele Senatului
Nicolae Văcăroiu

Această propunere legislativă a fost adoptată in Camera Deputaţilor in şedinţa din .., cu respectarea prevederilor art. 76, al. (1) din Constituţia Romaniei.

Preşedintele Camerei Deputaţilor
Bogdan Olteanu
Anunt postat de: Dionisie Lefter

Dan70

Cand actualizam si noi onorariile pentru lucrarile din acest domeniu vast, ca taxele de receptie la OCPI s-au "actualizat"?
Eu iau cel mult 117.00 RON pentru un releveu de garaj transformat in butic, iar "sefii" incaseaza 200 RON pentru axb=c (c reprezinta suprafata buticului), o stampila si drumul pana la vraful de lucrari care asteapta cuminti semnatura directorului.